Een bemiddelaar begeleidt en structureert gesprekken tussen betrokkenen en gebruikt hierbij een specifieke bevragingstechniek.
Bij die gesprekken gelden een aantal belangrijke principes.
De bemiddelaar is neutraal, onpartijdig en onafhankelijk.
Een bemiddeling is vertrouwelijk, de betrokkenen mogen na de bemiddeling geen gebruik maken van de informatie die ze tijdens de bemiddeling verkregen hebben.
Die vertrouwelijkheid zorgt ervoor dat iedereen open met elkaar durft te communiceren.
Een bemiddelaar is gehouden door het beroepsgeheim.
Bij opstart wordt een bemiddelingsprotocol ondertekend. Dit omvat de concrete afspraken die tussen de partijen en de bemiddelaar gemaakt worden. We nemen dit samen door op de eerste afspraak.
Het aantal gesprekken is afhankelijk van de aard en de inhoud van het conflict.
Een bemiddeling is altijd vrijwillig. Iedereen kan op elk moment zonder gevolgen een einde maken aan de bemiddeling.
De oplossing van een geschil wordt door de betrokkenen zelf gezocht en niet opgelegd door de bemiddelaar.
Als de bemiddeling tot een akkoord leidt, wordt dit opgenomen in een overeenkomst die door de rechtbank kan worden gehomologeerd, zodat deze afdwingbaar is.
Een bemiddeling kan zonder gerechtelijke procedure, tijdens een gerechtelijke procedure en zelfs na een gerechtelijke procedure.